Sporty Business hjälper företag och organisationer som är nyfikna på, eller som redan idag använder, sponsring och partnerskap för att skapa och utveckla olika typer av värden för sin verksamhet.
Jag som driver företaget heter Lotta Lindblom (fd Olsson) och Sporty Business är min egen verksamhet där jag packat in all erfarenhet jag har samlat på mig under 30 intensiva år inom näringslivet, idrottsrörelsen och föreningslivet. Min bakgrund finns främst inom idrotten men min passion är stor för alla typer av engagemang där starka varumärken ingår partnerskap med varandra för att göra gott i samhället. Jag ser mig som idéskapare, katalysator och utförare för nya och befintliga partnerrelationer där målet är att göra varandra och vår planet lite bättre.
Erfarenhet
Redan som ung idrottare med en analkande elitidrottskarriär insåg jag att sponsring omöjligt kunde handla enbart om att stötta de ”bästa” idrottarna. Tidigt såg jag värdet i att bygga relationer med mina sponsorer och att skapa aktiviteter som kunde vara till annan nytta för dem utöver min eventuella framtida sportsliga framgångar. Det har varit en grundpelare för min syn på partnerskap och sedan dess har både min egen yrkeskarriär och marknaden för sponsring och partnerskap utvecklats rejält.
Jag har arbetat med satsningar på idrottsevent och nöjesprogram som rättighetsköpare. Jag har arbetat med partnerskap som rättighetsägare generellt inom idrotten och många år i den olympiska rörelsen. Som byråkonsult har min roll ofta varit att aktivera ett samarbete mellan två parter och skapa spännande och effektiva aktiveringsidéer. Jag har projektlett och producerat event i samband med några av de största nationella och internationella eventen inom idrotten i Sverige. Jag har också erfarenhet av att arrangera större företagskonferenser där sponsringsinvesteringar ibland varit en betydande inspiration i genomförandet.
De senaste åren har jag haft förmånen att arbeta med partnerskap som främst inriktat sig på barn- och ungdomsaktiviteter och för de som har sämre förutsättningar för ett aktivt liv. Den enorma samhällsutmaningen som vi står inför med en kommande i stora delar inaktiv generation engagerar mig extra mycket och jag ser att det är många aktörer som behöver samverka för att lösa den utmaningen.
Spännande framtid
Idag utgör sponsring nästan 10% av företagens totala investeringar i reklam (IRM:s årsrapport ”Svensk Reklammarknad 2018") och trenden har varit uppåtgående under flera år, särskilt inom social sponsring. Sverige har dessutom i flera aspekter varit ett föregångsland inom sponsringsområdet där kreativa idéer och aktiveringar har genererats av både rättigheter, köpare och byråer tillsammans. Det har med andra ord varit riktigt roligt på vägen och en stolthet att tillhöra en bransch som både utmanat andra kommunikationsformer och utvecklats till nytta för massor av företag, idéburna verksamheter och det starka svenska föreningslivet. Jag ser fram emot nya varumärkesstärkande aktiviteter och samhällsutvecklande projekt. Om du är nyfiken på att byta tankar och idéer med mig ser jag fram emot din kontakt!